DELA

Blockkedjor, Bitcoin & Kryptovalutor – Det finns idag flera böcker om blockchain och bitcoinrelaterade ämnen och jag har läst många av dem. Det är intressant att läsa om blockchain eftersom det är en så outforskad teknologi, så man lär sig något nytt varje gång trots att man läser flera böcker om ett och samma ämne. Nya synsätt, annorlunda vinklar och perspektiv, ny fakta, någon ny hemsida eller tjänst. Det finns mängder med intressanta saker att upptäcka. En av de böcker jag läst under den senaste tiden är en ny bok skriven av Oskar Norgren-Hansson. Det är en bok som innehåller en mycket bra samling av den information om blockchain, bitcoin och kryptovalutor som finns idag. Fortsätt läs så går vi in på några av ämnena som lyfts fram i boken!

Bra förklaringar

Boken förklarar tekniken blockchain med många bra exempel och paralleller till mer lättförståeliga saker. Detta underlättar för alla icke tekniska att på ett bra sätt kunna förstå de fundamentala bitarna med tekniken. Därmed är den boken bra för dig dig som saknar teknisk bakgrund och samtidigt inte har något förkunskap av blockchain. Boken är också bra för dig som är mer tekniskt kunnig, eftersom den utvecklar din förmåga att kunna prata om tekniken på ett enkelt sätt så att fler än bara teknikkunniga förstå. Boken går igenom de tre fenomenen blockkedjor, bitcoin & kryptovalutor på ett mycket pegdagogiskt sätt som gör det enkelt för läsaren att hänga med.

Ger en neutral bild av blockchain-ekosystemet

Både för och nackdelar med tekniken tas upp i boken. Exempelvis beskriver boken hur penningpolitiken har fungerat sedan finanskrisen på ett mycket bra och lättförståeligt sätt. Det gör att människor som saknar nationalekonomisk bakgrund kan hänga med. Bland annat tar boken upp att en fördel för bitcoin är den skepticism mot dagens fiat-valutor och den snabbt växande skuldsättning vi har i världens ekonomier med fiat-valutor. Samtidigt beskrivs nackdelarn på ett bra och moget sätt. Den mycket unga tekniken som ännu innehåller många frågetecken. Den tekniska skalbarheten. Avsaknaden av regelverk. Den otroliga mängden bedrägerier.

Folk äger inte längre sina egna pengar

När vi inte längre har kontanter i samhället (vilket vi snart inte har kvar om trenden fortsätter som den gjort sedan åren), ja då finns det inget sätt för invånarna i Sverige att ha ett direkt ägande av pengar. Den enda möjlighet vi får att äga pengar är att har en siffra på vårt bankkonto som i själva verket är en skuld från banken till individen. Detta ser bland annat riksbanken och många bitcoinförespråkare som problematiskt. Riksbanken har därför i sin undersökningen av en potentiell e-krona undersökt möjligheten att nyttja blockchain / en kryptovaluta för att skapa en statlig e-krona. Mer om detta ämne kan du läsa i boken som du bland annat kan köpa hos bokus!

Vem är boken till för?

Boken riktar sig till alla som är intresserade av blockchain och kryptovalutor. Men även om man inte är intresserad tror jag att boken kan vara av värde att läsa. Jobbar man idag inom bank och finans är ämnet högst relevant och därmed är denna bok både viktig och nödvändig att läsa för att skapa sig en så bra grundförståelse för vad som händer idag. Men boken är även intressant för vem som helst. Läsaren får en förståelse för vilka användningsområden som finns men samtidigt belyser existerande utmaningar.

LÄMNA ETT SVAR