DELA

Det här inlägget publicerades ursprungligen på Coincentral.com av författaren Bennet Garner

Kryptovalutor är roliga, spännande och lätta att förstå, så de får mest uppmärksamhet i blockchain-revolutionen. Blockchain transport är något som inte får lika mycket uppmärksamhet. Den underliggande blockchain-tekniken testas emellertid redan i dussintals industrier, från jordbruk till energi till konst. Blockchain-shipping och frakt är ytterliggare ett nytt utvecklingsområde. Där förväntas blockchain kunna förändra hela värdekedjan och spårningen av varor när de fraktas från ett ställe till ett annat.

Transport och frakt av varor är en enorm och komplex bransch. Flygplan, lastbilar, båtar och tåg går över jorden för att leverera varor varje dag. Men av dessa är båtindustrin överlägset största. Nästan 90% av allt vi köper rider på en båt någon gång. Tack vare frakten har vi färskvaror mitt i vintern. Produkter som tillverkas i Bangladesh kan sälja på hyllor i London. Sändningen knyter samman och möjliggör den globala ekonomin.

En blockchain-fraktframtid kan förändra flera paradigmer i den nuvarande industrin. Blockkedjor skulle kunna hantera komplexiteten hos ett globalt handelsnät genom att skapa en enda gemensam och transparent källa till sanningen. Därifrån skulle en blockchainbaserad leveransindustri uppmuntra konkurrens, effektivitet och färre fel. Denna artikel fokuserar på om och hur shippingindustrin är redo för massiv förändring.

Containeriseringen och skapandet av ett protocol

Fråga vem som helst i fraktbranschen, och de kommer att berätta om den viktiga rollen som containeriseringen har spelat i hur varor transporteras runt om i världen. Fraktbehållaren är en vanlig syn varhelst varor och tjänster behöver transporteras. När den intermodala fraktbehållaren standardiserades i mitten av 1900-talet, tillät det samma containrar att överföras från lastbil, till tåg, till båt på ett sömlöst sätt, var som helst i världen.

shipping containers on a train

Tidigare kom containrar i många olika storlekar. De var ofta tvungna att packas upp och ompaketeras när det fanns en överföring. Med uppfinningen av en standardiserad korrigerbar metallbehållare var det inte nödvändigt att packa upp vid varje överföringspunkt. Varor kan lätt hållas torra inuti behållarna. Dessa behållare kan också staplas på varandra för ökad densitet.

Den intermodala fraktbehållaren skapade ett protokoll för fraktbranschen. Förändringen var revolutionerande. Frakt blev mycket effektivare. Dessutom blev överföringar mellan transportörer enklare och började följa förutsägbara förfaranden. Det var lättare att spåra en standardbehållare än det var att hålla reda på en mer slumpmässig leverans.

Blockchain som ett Protocol

Samma typ av disruption inom sjöfartsindustrin kan komma från ett nytt protokoll. Precis som fraktbehållaren, kan blockchain transport göra verksamheten mer effektiv, standardisera överföringar och tillåta avsändare och mottagare att spåra sina beställningar i realtid. Detta gör det till en spännande tid för blockchainfrakt. Blockchain står inför en enorm möjlighet att disrupta en bransch som världshandeln är bygd på.

Många av de stora företagen inom shipping och frakt har anslutit sig till Blockchain in Transport Alliance. Målet är att skapa standarder för den nya blockchain-fraktbranschen. Dessa företag har förstått blockchains potential och lönsamheten för detta användningsfall i sin bransch. Det är mer en fråga om när och in om blockchain kommer att bli en industristandard, eftersom dess effektivitetsökning är svår att ignorera.

Spårningsbara frakter för ökad transparens

En av nyckelkomponenterna i fraktbranschen är känd som en konossement (Bill of Lading). Denna gammaldags term hänvisar till avtalet som anger vilket företag som ansvarar för ett föremål i transport vid en given tidpunkt. Laddningsbrevet anger villkoren för transport och leverans av föremålet. Enkelt förklarat kan de kanossement förklaras som en typ av transport dokument och samtidigt ett värdepapper.

En blockchain transport och fraktbransch skulle istället förlita sig på blockchain-tekniken för att hålla reda på kanossement och en transports överföringshistoria. När ett transportföretag signerar för en försändelse, accepterar försändelsen för vidare transport, det kan registreras i blockkedjan. I ett transparent system blir då den blockkedjan tillgänglig överallt i världen. Vem som helst som väntar på en sändning kan se information om vilket företag som transporterar föremålet för tillfället och var de senast loggade för det.

Identifiera problemen snabbare

När något går fel med en försändelse kan det ofta ta värdefull tid innan avsändaren eller mottagaren får reda på problemet. Ofta kan fraktavtal vara komplexa. De kan vara bundna ihop eller underleverantörer till den punkt där det företag som för närvarande ansvarar för sändningen inte vet någonting om den person som betalat för det eller var det slutligen går någonstans. Det betyder att de inte vet vem som ska meddela om ett problem uppstår.

Med en blockchain-fraktlösning skulle alla parter kunna spåra hela fraktkedjan från start till slut. I händelse av ett problem skulle man kunna följa kedjan för att identifiera var sakerna gick fel och skicka en ersättare eller beställa returleveransens medan den fortfarande är i transit.

Hastighet i leveransrutter

Fraktfartshastighet är ett annat stort tillfälle för decentralisering och en blockchainbaserad frakt-ekonomi. I stället för att ta ineffektiva vägar medan rederier försöker fylla i stora transporter på sina bagageutbud, kan mindre företag buda på delar av transporten. De kunde leverera ditt paket direkt, istället för att följa nuvarande nav och leveransmodeller.truck shipment center

Blockchain-frakt öppnar också möjligheten till en decentraliserad marknad för transporter. Just nu kräver ett rederi en hel del kostnader och kostnader för förskott. I ett blockchain-system kan mindre operatörer bjuda på kontrakt för vissa transporter. Detta introducerar större flexibilitet i hela sjöfartsindustrin.

Certifierande av ankomst, varuskick- och innehåll

En applikation där blockchain verkligen lyser är certifiering. Det är möjligt att blockchain, i kombination med IoT, kan driva en automatiserad tjänst för att certifiera leverans, motverk manipulation och äktheten i en leverans innehåll. Denna typ av certifiering innebär att du kan vara säker på att en försändelse kommer fram när du har beställt den. Just nu måste du placera implicit förtroende hos fraktföretaget för att leverera ditt paket säkert. I en framtid med blockchainbaserade leveranser kan smarta kontrakt garantera snabb leverans eller automatiskt återbetala dig eller skicka en ersättare.

Slutsats

Effektivitet, förtroende och säkerhet kan förändras dramatiskt inom fraktindustrin. Blockchain transport skulle innebära ökad öppenhet, konkurrens och en försäkring att leveranser gör det till sina slutliga destinationer. Förvänta dig inte en varm start för att skapa denna nya industristandard. I stället kommer det sannolikt att komma från sjöfarten eftersom de skapar en standard för ökad effektivitet och en enda källa till sanning.

LÄMNA ETT SVAR

Lämna en kommentar
Ange ditt namn här