DELA

Basic Attention Token (BAT) är en ny typ av digital valuta som har skapats med syftet att förbättra och effektivisera digital marknadsföring. Detta görs genom att man skapar en ny valuta specifik för att använda som betalmedel mellan publicerare, marknadsförare och användare. Allt detta skapas på Ethereums Blockchain.

Grundaren Brendan Eich som är född 1961 är en amerikansk
utvecklare som skapade programmeringsspråket Javascript. Han har även varit inblandad som medgrundare av Mozilla Firefox där han också arbetat som CTO och VD. Nu har Brendan alltså startat ett nytt projekt där visionen är att förbättra den digitala marknadsföringen. Detta vill han göra genom att skapa en decentraliserad plattform och webbläsare som har en inbyggd kryptovaluta i sig.

 

Utmaningen

Om vi tar allting från början och börjar med att försöka förstå varför Brendan ville skapa BAT från början. Det första man då behöver förstå är att hela marknaden för digital marknadsföring har utvecklats och kommit att bli totalt styrd av mellanhänder, mätningar och inte minst bedrägerier. Upp emot 50% av en genomsnittsanvändars mobildata går till annonser och trackers vilket man har räknat ut skapar en kostnad på ca 23 dollar per månad. Detta har man baserat på vad genomsnittspersonen betalar per månad för den mängd data som annonserna kräver.

Vidare tar annonserna upp 5 sekunder av en mobils laddningstid i genomsnitt. Det har gjort att man kunnat mäta att annonserna tar så mycket som 21% av en mobils batteritid. Det finns även ökad integritetsrisk då de stora techjättarna trackar användarna i upp till 70 olika typer av trackers samtidigt. Allt detta för att kunna rikta reklamen så bra som möjligt. Detta samtidigt som Malware, alltså bedrägeriannonser ar ökat med 132% under det senaste året i USA.

Kort fakta om publicerare av annonser

  • Google och Facebook tar 73% av alla annonsintäkter och 99% av all tillväxt.
  • Omsättning har nyligen gått ned med 66%.
  • Bottar stod för $7.2 miljarder i bedrägerier under 2017.
  • Över 600 miljoner smartphones och datorer kör ad-blockingtjänster.
  • Publicerare kan inte tjäna pengar på mervärdesskatt.

Annonsörer förlorar

  • Annonsörer saknar tillgång till bra information om vad det är dem betalar för.
  • Marknadsförare luras ofta på falska webbplatser och av bedrägerier drivna av bottar.
  • Riktning av annonser är dålig, vilket gör att användarna är mer benägna att ignorera annonser.
    Om vi tänker oss att marknaden för digital marknadsföring ser ut och fungerar likt visualiseringen nedan idag: Vi har dem tre ”akötrerna” på marknaden och i mitten har vi mellanhänderna vilka utgörs till stor del av facebook och Google.
    Tittar vi istället på nästa virtualisering kan vi se att i den nya webbläsaren Brave BAT tänkt att ersätta mellanhändernas roll och fungera som en valuta mellan marknadens olika aktörer. I det nya scenariot får publicerare betalt när annonser får många besök och klick. Klickar och läsningar kan mätas på ett anonymt sätt utan att en tredjepart kan dra nytta av det. Tanken är här att detta ska skapa ett nytt och mer rättvist system som också är mycket mer säkert mot bedrägerier. Slutligen ska även användaren kunna ta emot BATs när de väljer att titta på annonser och dessa BATs kan de sedan donera till de publicerare som de uppskattar. Visionen är alltså att skapa ett ekosystem som förbättrar dagens digitala marknadsföring.
    Brave finns idag i båda webb och app-format och är verkligen något som blockchainbloggen rekommenderar sina läsare att testa. Det är en verklig mindblowing aha-upplevelse att använda broswern. Användarupplevelsen är riktigt bra och du får surfa helt reklam och annonsfritt överallt. Man har även sätt till att bygga in finurliga kvalitetstjänster som exempelvis funktionen som visar hur mycket tid du sparat på att använda Brave. Tiden du sparar är alltså all tid som du annars hade lagt på att titta på reklam och annonser du ändå inte vill titta på. Tänk dig här hur mycket tid du lägger på alla reklamklipp på youtube som exempel. Om och om igen tvingas du titta på någon reklam som du redan sätt 100 gånger och inte vill se en gång till. Med Brave slipper man detta. Här nedan kan du se hur det ser ut i båda private och non-private läge i appen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Som vi redan varit inne på är tanken med Brave att det ska finnas en inbyggd kryptovaluta/token som fungerar som ekonomiskt incitament och marknad mellan annonsören, publiceringen och användaren. Detta är verkligen en riktigt bra idé och produkt för att skapa en mer balanserat annonsmarknad på nätet. Dessutom är det ett riktigt bra exempel för den som ännu inte förstått användningsområdena för kryptovalutor och tokens. Brave hjälper dig att förstå storheten i detta. Blockchainbloggen ser fram emot att följa Brave och dess BAT’s framtid.

 

 

 

 

 

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Lämna en kommentar
Ange ditt namn här